Még pilótával repülne a Terrafugia utazó kabinos repülő autója

Az első modern repülő autót gyártó Terrafugia is beszállt az on-demand közlekedési piacra egy kabinos megoldással, amit az úton autó, a levegőben pedig egy repülőszerkezet szállít.

Hirdetés

A Terrafugia maradt a kaptafánál, sofőrökkel és pilótákkal képzeli el a légi taxizást. Egy helyen alkalmaz egyelőre robot vezérlést, amit ma már mi is egy sima széria autóban megvehetünk, a parkolásnál, pontosabban az utazó kabin áthelyezésénél.

A piacon az Airbus mutatott már ilyen megoldást, itt a videónk róla, de abban nincsen már pilóta.

A Terrafugia a TF-2 modell légi taxi szolgáltatását háztól-házig tervezi, az utazó kabint menet közben a levegőbe emelve. Kijön a címre egy olyan autó, ahol a négy üléses kabin kvázi a teherautó platóján helyezkedik el, dizájnos minibuszba simulva. Nemcsak kézi táskát vihet az utas, hanem jut a böröndnek is elég hely hátul. Az minibusz elmegy a legközelebbi vertiportra, magyarán a függőleges le- és felszállóhelyre.

A vertiport autó parkolókból meg egy mai kijelölt helikopter felszállóhelyhez hasonló egységből áll. A taxi út itt megy át a levegőbe, amikor egy kabin emelő repülőgép leszáll. Ha a repülőgép hozott kabint, akkor azt elviszi alóla egy teherkocsi, míg a másik robot üzemmódban betolat és felveszik az utasokkal a kabint. A müvelet két percnél nem tart tovább.

A képen látható egyik variáció erőteljes billenő rotorjaival inkább az amerikai haditengerészet által használt Osprey jól bevált megoldására emlékeztet.

A cimképen is látható későbbi változatban is a kabinszállító repülőgép orrában a pilóta vezeti a gépet. A hibrid erőművel megerősitett elektromos hajtással négy rotor emeli fel és egy légcsavar tolja aztán hátulról. A merev szárny miatt ez egy igazi konvertiplán, igy a rotorok utazás közben rásimulnak az utazó kabint tartó keretre. Repülési képessége hatásos, több mint 200 km/h utazósebességgel 300-400 km körüli a hatótávolsága, még fél óra navigációs tartalék is marad a hibrid üzemanyagból.

Aztán megérkezik a másik vertiportra és ott a kabint az utassal kiviszi a címre a minibusz. A következő videóban mindez látványosan demonstrált.

A Terrafugia cégnél nagyon szimpatikusan azt irják a TF-2 modelljük ismertetésekor, hogy a fejlesztéssel belesimulnak majd az általános trendekbe, kivéve a pilóta és a sofőr alkalmazását. A rendszer teher fuvatozására is alkalmas, ha gyorsan kell ejuttatni árukat, itt a konténer akár 500 kg árut is tartalmazhat.

A képen az első jővőre már kapható termékük, a Terrafugia Transition látható, ami csak két személyes repülő autó. A céget több mint 10 éve a hires amerikai technológiai egyetemen, az MIT végzett baráti társaság, 5 mérnök alapitotta, a Transitiont elvitték az engedélyezésig, az LSA, vagyis a könnyű repülőgép osztályban, bár nincs a tömege 600 kg alatt. Ügyesen érveltek az FAA, az amerikai légügyi hatóságnál, hogy a súly miatt pont a mentőernyőt hagyják ki?

Tárgyalnak már a TF-2-re is, a háttal ülő vezérigazgatónak tőke problémái nem lehetnek, mert nemrég eladták a céget egy kinai luxusautó gyártásról hires konszernnek, övék Európában a Volvo is.

Az igéretes fejlesztések a világcégek erőterébe kerülnek, mint történt ez a német Volocopterrel is, bár érdekes, hogy a kinai konszern nem otthon nézett körül, megvehette volna az eHang 184-et is akár.

Az on demand üzlet olyan tempóban halad előre, hogy lassan a cikkben is beszúrtak mellé új videót kell készitenem a további 5 fontos fejlesztésről, benne a Terrafugia TF-2-ről is.

Források: Terrafugia oldalai

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Translate »