COMAC 919 új kínai utasszállító megkezdte gurulópróbáit

A Boeing és az Airbus egyfolyosós versenytársa, a COMAC 919 új kínai utasszállító saját hajtóművével lépett először a betonra Sanghajban.

A kínaiak nem vitték túlzásba, egy tíz másodperces videót tettek a nagy eseményről közzé, íme:

A gurulópróbát azért indíthatták, mert karácsony előtt a COMAC gép által használt új hajtómű megkapta mind az amerikai, mind az európai hatóság tanúsítványát. A képen látható Jumbón tesztelték a hajtóművet élesben.

A kínai gép egyik slágere az új hajtómű, amit egy amerikai-francia vállalat, a CFM International gyárt, ahol a GE és a Safran cég társult. Pikáns hogy nemcsak a kínaiaknak fejlesztenek, hanem a két emlitett világhírű konkurensnek is. A csodahajtómű családot LEAP-1-nek hívják. Az Airbus A320neo ebből az 1A jelűt, a Boeing 737 MAX az 1B jelűt, míg a kínaiak az 1C jelűt használják.

Hirdetés

Azért a verseny fennmarad, mert a Pratt & Whitney is kínál ilyen új elvű hajtóművet, amit szintén szerelnek Airbus320neo-ba, vagy a Bombardier új sorozatába. Az új irány már használja a kompozit elemeket, nagy burkolata a széles turbina lapátok miatt csendessé teszi a működést, hiszen maga a hajtómű kisebb, de erősebb lett. Ha az ember közel megy hozzá, a külső burkolaton belülről körben át lehet rajta látni. A képen a SWISS Bombardier CS100 hajtóműve Budapesten.

Visszatérve az új kínai utasszállítóra, úgy tűnik, ők kapják a legmodernebb hajtóművet. Nincs benne mechanikus sugárfordító, ezért könnyebb. A funkciót tolóerő szabályozó elektronikus rendszerrel oldják meg, valószínűleg a lapátok állásszögét változtathatják. Mindenesetre emiatt 16 százalékkal kevesebbet fogyaszt elődeinél és a versenytársainál, állítják a gyártók a LEAP-1C hajtóművek kapcsán.

A kínai gyártó jövőre tervezi az első felszállást és 2018-ban már szeretnék átadni az első gépet a légitársaságoknak. A közel ötszáz megrendelő többsége kínai légitársaság vagy lízingcég, akik már nagyon várják a többször halasztást szenvedett új gépek átadását.

(Forrás: China Aviation Daily)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Translate »