Tűzoltó hidroplánok a párizsi légi szalonon

Szívemhez közel álló két hidroplán gyár – mert jártam Oroszországban és Kanadában náluk – üzleteket kötött a légi szalonon, ami ebben az ínséges hidroplán időkben biztató fejlemény.

Hirdetés

Ott a Le Bourget reptéren Putyin elnök még 2013-ban személyesen ajánlotta a orosz Beriev gyár Be-200 típusú sugárhajtású kétéltű tűzoltó hidroplánját, aztán jöttek a szankciók, az oroszok meg mind a mai napig távol maradtak a párizsi légi szalontól.

Pedig a Beriev gyárnak volt együttműködése az Airbusszal arra, hogy a hidroplánt 72 székes konfigurációban közösen árulnák. Két kilométer nyugodt víz szakasz, rámpa ki a vízből, ennyi lehet az állandó vízi repülőtér. De működik a Beriev katasztrófa védelmi formában, charterként bárhol leszállhatna. Izgalmas lenne a komolyabb nagygépes hidroplán utasszállítás bárhol a világon.

Az oroszok Párizsban két plusz gépet adtak el Chilének tűzoltó konfigurációban. 12 tonna vizet képes a Be-200 szippantani egy siklásban, ahogy azt mutattam a videóban. Korábban már a chileiek szerződtek 5-re, így most 7 szállítandó gépre várnak.

A Beriev átesett a teljes modernizáláson, egy szépséghibával. Ukrán hajtóművel tervezték, ami most nem megy közvetlenül. A Szuhoj SuperJet 100 francia Safran alapú hajtóműve a jövő, mert az az oroszországi vegyesvállalat miatt szankció mentes. Apróság, de a hajtóműveket a lógásból fejre kell állítani, vízi üzem szárny feletti hajtóművel lehetséges. Ebben lassabban haladnak előre, mint tervezték.

Érdekességként egy amerikai cég is rendelt 10 darab Be-200 tűzoltó gépet. A nagy amerikai erdőtüzek óta ott is modernizálni kéne a flottát.

Tűzoltó hidroplánok

A kanadai repülőgép ipar maga alatt van. Az egyik nagy örökös, a Viking Air kormánytámogatásra vár, hogy a képen látható Viking CL515 egykori SuperCooper alapon fejlesztendő tűzoltó gépet gyártani tudja. Ehhez biztató az a 6 megrendelés, amit a légi szalonon begyűjtöttek rá az Indonéz Köztársaság Védelmi Minisztériumától. Ebből 4 több küldetésű lesz, plusz tengeri mentés, járőrözés, netán utánszállítás egészíti ki a tűzoltás opciót.

Tűzoltó hidroplánok

Hiányoltam a vevők között a franciákat. Macron elnök két éve ősszel megköszönte a francia Riviérán tomboló erdőtüzek eloltását többek között a hidroplán pilótáknak is az Elysée palotában. A pilóták egy a képen látható Canadair hidroplán makettjét ajándékozták neki. Közben felhívtak a figyelmét, pár éven belül kiöregszik a tűzoltó hidroplán flotta. Több tízes számban új hidroplánokat kéne vásárolni, amire az elnök a sajtó hírek szerint odafigyelt.

Nemrég még Trump amerikai elnök is twitterezte, miért nem alkalmaztak oltásra hidroplánokat a Notre Dame-i tűz megfékezéséhez.

Korábbi cikkeink az idei Párizsi Légi Szalonról:
Airbus A321 XLR premierje
A jövő elektromos hajtású utasszállítója
Videó összeállításunk 12 bemutató repülésről

10 éve jártunk a Le Bourget repülőtéren rendezett Párizsi Légi Szalon kiállításon, itt róla az akkor készített videónk.

Forrás: Beriev és Viking Air, valamint a párizsi légi szalon.

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük