Zöld repülés februári hírcsokor
Már 50 személyes gépnél tart a hidrogén hajtás. A kínaiak egyre jobban terjeszkednek. Megkötötték az első flotta átalakítási üzletet a világon.
Hidrogénhajtás, nagyobb, még nagyobb
Az amerikai Universal Hydrogen megkapta a kísérleti repülési engedélyét a hatóságtól.
A próbapadjuk a képen látható Dahs-8-300, amely már 50 személyes repülőgép. A jobb szárnyra felszerelték azt az elektromos motort, amelyet közvetlenül hidrogén üzemanyag cellával elállított áram hajt. Nemrég sikeres volt a földi gyors teszt, jöhet az első fél szűz repülés. A biztonság kedvéért a másik szárnyon még a régi hajtómű maradt. Ha gond lenne az újjal a levegőben, egyszerűen lekapcsolják.
Az Universal Hydrogen lassan utoléri a brit ZeroAviát. Ők még a skálázásban csak a 19 személyes repülőgépnél tartanak, bár a Dornier Do-228 légi tesztpadjuk már túl van az első sikeres fél felszálláson. A bal szárnyon olyan e-hajtómű dolgozik, amely a hidrogén cellából az áramot akkumulátorokon keresztül kapja.
A kínaiak egyre nagyobbakat lépnek
Az eHang Japánban is halad előre. Minap az egyik tartomány kormányzóját reptette meg pilóta nélkül. Aki azért a biztonság kedvéért kért maga mellé egy kísérőt a fejlesztő cégtől. A sikeres repülés lehetővé teszi az utasszállító kísérleti repüléseket is Japánban.
Az eHang több ázsiai országban is eljutott már ide, otthon meg lassan megkapja a kétszemélyes gépére a sorozatgyártási engedélyt. Kár, hogy Európában csökkent a cselekvési kedvük, csak a spanyolokkal készülnek a kísérleti repülésre.
Régóta kínai kézben van a repülő autózás nagy úttörője, az Terrafugia. A Transition után az új tulaj Geely színekben beolvasztotta egy kínai dróngyártó cégbe Szecsuán tartományban.
A fő csapás irányba mentek a fejlesztéssel. Öt személyes kabin, pilótával, szárnyak és hátul tolópropeller a repülő üzemmódhoz. A helyből fel le szálláshoz – eVTOL – pedig a szárnyakon keresztben négy-négy rotor. Az elől levők billenőek.
Még titkosan repültek vele, nincs róla nyilvános videó. Kár. A Geely konszern amúgy világsztár, övé a Volvo, részben a Mercedes, vezető autógyártó Kínában, az elektromos autók területén is. A Volocopterben is van részesedése, biztos sikeres lesz a repülő autójával is.
Cessna Caravan flotta zöldítés Brazíliában
Az első üzlet a világon, ahol élesben 6 géppel megkezdték egy utasszállító flotta elektromos hajtásúra cserélését.
A brazil Azulnak van egy regionális légitársasága Connecta néven és 27 darab Cessna 2008 Caravan „igáslóval”. Ők az Ampaire amerikai céggel kötöttek egy üzletet, hogy ebből hatot szép lassan elektromos hajtásúvá alakítanak.
Az Ampaire tavaly év végén repült először egy átalakított Caravánnal. Nemrég kaptak 9 millió dollár támogatást az államtól, hogy meggyorsíthassák az elektromos hajtásrendszerük amerikai engedélyeztetését.
Az üzlet mögött brazil oldalról David Neelman mormon milliárdos, légitársasági nagybefektető áll, mint Azul nagytulajdonos. A megállapodás kiterjed a töltés rendszer fejlesztésére is a brazil kis regionális reptereken.